Beställnings - och leveransvillkor

Om inget annat avtalats gäller följande beställnings- och leveransvillkor

Beställning
För att göra en beställning måste du ha en aktiv e-postadress och telefonnummer. Du ansvarar själv för att uppgifterna som du lämnar till Ånäs såg och hyvleri är korrekta.

En beställning görs genom att ta kontakt med oss på Ånäs såg och hyvleri, våra kontaktuppgifter och kontaktblankett finns på vår hemsida under rubriken ”kontakt”. Om du har varit i kontakt med oss elektroniskt, skickar vi dig en bekräftelse till din e-post. Kontrollera innan du godkänner bekräftelsen att innehållet är korrekt. Då du godkänt bekräftelsen, har du gjort en beställning. Ett muntligt avtal kan göras när det gäller tjänster eller produkter som beställs via telefon eller köpes på plats.

En del produkter tillverkas på beställning och en del finns i lager. Vi kontaktar dig ifall det framkommer att den beställda produkten inte kan levereras på grund av omständigheter som vi inte kan påverka eller om väntetiden är extremt lång.

Betalningsmetoder
Betalning sker via faktura. Efter att du har hämtat din beställning, skickar vi dig en faktura till din e-post. Betalningsvillkor är 14 dagar och anmärkningstiden är 7 dagar.

Priser
Priserna anges i euro och inkluderar moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående meddelande. Priserna kan ändras upp eller ner, det pris som meddelas kunden vid beställningstillfället är giltigt. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningen vid uppenbara prisfel.

Leveransmetoder
Du hämtar din beställning från Ånäs såg och hyvleri, Långtået 80, 66800 Oravais. Du får ett meddelande då din beställning är klar att hämtas enligt överenskommelse.

Annullering av beställning
Du har rätt att annullera din beställning inom 14 dagar efter att beställningen gjorts. Annullering gäller ej produkter som kundanpassats efter dina önskemål, till exempel måttbeställda produkter, eftersom de inte kan säljas vidare utan betydande förlust.

Felansvar
Vi granskar varje produkt vid tillverkning och före leverans. Meddela oss så fort som möjligt om du upptäcker fel, som uppstått vid tillverkning. Felaktiga produkter returneras till Ånäs såg och hyvleri, där vi granskar produkten och avgör om felet uppstått vid tillverkningen. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en rimlig kontrollavgift för uppenbart felaktiga eller omotiverade returer. Vi strävar i första hand att reparera produkten eller ersätta med ny produkt. Om produkten har ett fel som avses i konsumentskyddslagen, har köparen enligt lagen rätt till återbetalning. 

Felansvar gäller inte om du själv orsakat felet på produkten, bristande underhåll, felaktig lagring eller montering. Felansvar gäller inte för utseendemässiga variationer i produkternas ytskikt, struktur, nyans eller för variationer som beror på träets naturliga rörelser, såsom krympning, expansion eller annan förändring som betraktas som ringa. Gäller inte heller för uppkomna kvisthål, kådutfällning eller andra förändringar som beror på att trä är ett levande material.

Returneringsrätt
Enligt konsumentlagen har produkter 14 dagars returrätt från att kunden har tagit emot produkterna. Var vänlig och kontakta oss på info@anassagochhyvleri.fi innan returnering. Vid returnering ska produkterna vara oanvända och i försäljningsbart skick. Returneringar återlämnas till Ånäs såg och hyvleri.

Returneringsrätt gäller ej produkter som kundanpassats efter dina önskemål, till exempel måttbeställda produkter, eftersom de inte kan säljas vidare utan betydande förlust.

Ej hämtade beställningar
Vi förvarar din beställning i två månader efter att vi meddelat dig om att beställningen är klar att hämtas.
Att inte hämta sin beställning är inte samma som returnering eller ånger. 

Vi förbehåller oss rätten att ta ut en rimlig kostnad för beställningar som inte hämtats inom utsatt tid.


Dessa villkor gäller från och med 20.3.2024